Despre medicina

Informatii si stiri medicale

Insomnia ar putea fi afectata de dieta

Conform unui studiu, dieta cu un continut ridicat de zahar si carbohidrati rafinati, ar putea fi asociata cu un risc mai mare de insomnie.
insomnia, dieta, carbohidrati, zaharuri, tulburari de somn

Sursa: Pixabay

Am discutat luna trecuta despre riscul de dezvoltare a bolilor cardiovasculare din cauza insomniei, insa nu am mentionat cauzele acestei tulburari de somn. Conform unui studiu realizat in urma cu ceva timp, este posibil ca dieta sa faca parte din potentialele cauze ale insomniei.

Aceasta a fost introdusa recent in lista factorilor cauzatori, deoarece nu au existat numeroase cercetari in acest domeniu.


Studiul care a analizat mai mult aceasta asociere s-a axat pe persoanele de sex feminin cu varsta de 50 de ani sau mai mult. In urma analizelor, s-a descoperit ca anumite parti ale dietei contribuie, cel mai probabil, la existenta acestei tulburari de somn.


Insomnia afecteaza multe persoane pe plan global. Cercetatorii au luat in considerare aceasta problema si au efectuat numeroase studii care au sugerat ca insomnia nu este doar o inconvenienta usoara.


Conform Centrului american pentru controlul si prevenirea bolilor (CDC), durata scurta de somn si alte intreruperi sunt asociate, printre altele si cu probleme cardiovasculare, diabet si depresie, fapt care a impins cercetatorii sa caute metode noi de tratament si de prevenire a acestor probleme.

Primul pas spre intelegerea mai buna a acestor tulburari a fost identificarea potentialelor cauze.


Dieta bogata in carbohidrati rafinati si insomnia

Printre numeroasele teste, analize si studii, au existat cateva care au pus accentul si pe dieta si felul in care aceasta ar putea influenta calitatea somnului unei persoane.


Studiul curent, care a fost publicat in jurnalul The American Journal of Clinical Nutrition, sugereaza ca o dieta care are un continut ridicat de carbohidrati rafinati, in special cele cu adaos de zahar, ar putea fi asociata cu un risc mai ridicat de insomnie, cel putin in cazul persoanelor de sex feminin cu varsta de 50 de ani si peste.


Conform autorului senior al acestuiu studiu, James Gangwisch, Ph.D – “Insomnia este deseori tratata prin terapie cognitiv comportamentala sau medicamente, dar aceste metode pot fi scumpe sau pot prezenta efecte secundare. Prin identificarea altor factori care pot duce la insomnie, am putea gasi interventii mai putin costisitoare, mai directe si cu mai putine efecte secundare.”


Posibilul mecanism care sta la baza insomniei


Cercetatorii au lucrat cu informatii primite de la 53,069 persoane de sex feminin cu varsta cuprinsa intre 50 si 79 de ani. Toate acestea au fost inscrise in studiul observational Women’s Health Initiative Observational Study, care a avut perioada de inscriere intre anii 1994 si 1998.


Pentru a intelege daca exista sau nu o legatura intre alegerile dietetice si riscul de insomnie, cercetatorii au cautat orice asociere intre diferite diete si prezenta tulburarilor de somn.


In urma acestor cautari, Gangwisch si colegii sai au descoperit o legatura intre riscul ridicat de insomnie si dieta bogata in carbohidrati rafinati, cum ar fi painea alba, orezul alb, sucul si alimentele cu adaos de zahar.


Cercetatorii au atentionat ca in momentul de fata nu este clar daca consumul acestor alimente bogate in carbohidrati rafinati provoaca insomnia, sau daca persoanele cu insomnie simt nevoia de a consuma aceste alimente cu adaos de zahar.


Cu toate acestea, cercetatorii mentioneaza ca exista totusi un posibil mecanism care ar putea explica cum acest tip de alimente ar putea provoca tulburarile de somn.


Conform domnului Gangwisch, atunci cand nivelul zaharului din sange (glicemia) creste prea rapid, corpul reactioneaza prin eliberarea insulinei. Din cauza scaderii nivelului de zahar din sange, pot fi eliberati anumiti hormoni cum ar fi adrenalina si cortisolul, care pot intrerupe somnul.


Fructele nu au impact asupra somnului


Autorii studiului au explicat mai departe de ce anumite alimente care contin zahar nu au acelasi efect ca cele care contin adaos de zahar.


Fructele si legumele care contin zahar in mod natural, nu pot ridica nivelul glicemiei atat de rapid ca alimentele care contin adaos de zahar, deoarece acestea sunt bogate in fibre.


Datorita fibrelor gasite in alimentele naturale, corpul absoarbe zaharul mult mai lent, prevenind astfel aceasta crestere brusca a glicemiei.


In urma acestor rezultate si analize, autorul senior James Gangwisch a concluzionat ca alimentele procesate care contin cantitati mari de zahar, care nu sunt gasite natural in alimente, reprezinta cauza dietetica de insomnie in randul persoanelor de sex feminin investigate.


Cercetatorii au lucrat doar cu persoane de sex feminin cu varsta de 50 de ani si peste, dar sunt de parere ca aceste descoperiri ar putea fi aplicate si persoanelor de diferite varste si de sex masculin.

Acest articol este de natura informativa. despre-medicina.ro, proprietarul si colaboratorii sai nu pot fi considerati raspunzatori pentru niciun prejudiciu/pierdere de orice fel.

Surse:

The American Journal of Clinical Nutrition

Medical News Today

Eurekalert

Pixabay