Telemedicina si beneficiile oferite de aceasta
Telemedicina este un concept relativ nou, iar intr-o lume a internetului, aceasta se dezvolta intr-un ritm foarte rapid.
Domeniul telemedicinei s-a schimbat drastic de-a lungul timpului. In urma cu 50 de ani, primele spitale au inceput sa implementeze conceptul de telemedicina, in special pentru a intra in contact cu pacientii care se aflau in zone izolate.
Odata cu schimbarile rapide in domeniul tehnologiei, din ultimele decenii, telemedicina s-a transformat intr-un serviciu complex, integrat si folosit in spitale, cabinete private, locuinte sau alte locatii.
Conceptul telemedicinei a inceput odata cu aparitia tehnologiei in domeniul telecomunicatiilor. Daca la inceput se folosea telegraful, radioul si telefonul, in ziua de azi, domeniul telemedicinei se schimba mai repede ca niciodata. Odata cu progresul tehnologiei creste si accesibilitatea la instrumentele de baza ale acestei platforme.
Telemedicina actuala
Populatia din ziua de azi are acces la internet, computer si dispozitive mobile, cu ajutorul carora poate intra in conferinte video directe de telemedicina. Pacientii conectati din prezent vor sa petreaca cat mai putin timp in salile de asteptare si sa primeasca informatii si ajutor imediat pentru afectiunile urgente din viata lor.
Aceasta dorinta a pacientilor, combinata cu indisponibilitatea prezentata de majoritatea medicilor, a dus la o crestere rapida a companiilor de telemedicina. Multe dintre ele ofera pacientilor acces 24/7 la ajutor medical oferit de un medic cu care compania colaboreaza, in timp ce alte companii ofera aceasta platforma de telemedicina medicilor de familie, pentru ca acestia sa mentina legatura mult mai usor cu proprii pacienti.
Un alt impact asupra telemedicinei o constituie domeniul de sanatate mobila. Un numar mare de aplicatii pe telefon sau dispozitive mobile sunt create pentru a monitoriza starea de sanatate a oamenilor. De la bataile inimii la activitatea fizica (numarul de pasi efectuati zilnic si chiar analiza somnului), aceste informatii fac ca pacientul sa fie mult mai informat despre propria sa stare de sanatate. Cu cat oamenii devin mai proactivi in folosirea tehnologiei pentru a monitoriza starea de sanatate, cu atat sunt mai dispusi sa apeleze si la serviciile de telemedicina.
Industria telemedicinei a crescut semnificativ in ultimii ani. In 2015 piata globala de telemedicina a fost evaluata la 18 miliarde de dolari, iar pana in 2021 se asteapta ca aceasta sa ajunga la mai mult de 41 de miliarde de dolari.
Beneficiile telemedicinei
Telemedicina ofera un numar mare de servicii atat pentru pacienti, cat si pentru firme.
La nivel mondial, avantajale care au condus la cresterea serviciilor de telemedicina in randul angajatorilor au fost determinate de scaderea costurilor medicale, accesul mai rapid la ingrijire, satisfactia angajatilor si cresterea productivitatii.
Ajutor medical mult mai convenabil si accesibil pentru pacienti
Ajutorul medical convenabil si accesibil este forta care propulseaza inainte domeniul telemedicinei. Aceasta nu doar doboara barierele geografice si de distanta, ci ofera si un model simplu de utilizat pentru oricine.
Accesul la un numar mare de specialisti
Folosind platforma telemedicinei, pacientul are acces imediat la un numar mare de specialisti, fara a fi nevoie de deplasare sau timp pierdut in sala de asteptare.
Telemedicina mai poate fi folosita si de medicul de familie pentru a intra imediat in legatura cu alti medici specialisti, pentru a primi informatii referitoare la afectiunea pacientului. Astfel, in cabinetul medicului de familie pot exista mai multi specialisti care pot analiza pe loc situatia pacientului si care pot determina daca acesta are intr-adevar nevoie de un consult de specialitate sau nu.
Un alt exemplu poate fi dat si de spitalele mici care nu au specialisti in radiologie. Aceste spitale pot folosi ca sursa externa specialistii din radiologie pentru a evalua testele de imagistica, folosind telemedicina.
Cresterea implicarii
Datorita conexiunii permanente si posibile la orice ora, pacientul poate beneficia de mai multe raspunsuri la intrebarile sale, creand astfel la o relatie mult mai stransa medic-pacient.
Telemedicina face mai usoara monitorizarea pacientilor de catre medicul specialist sau medicul de familie. Fie ca acestia folosesc un sistem de monitorizare de la distanta, pentru a urmari starea de sanatate a pacientului sau folosesc metoda de conferinta video pentru a raspunde la anumite intrebari, cum ar fi cele legate de tratamentul medicamentos recomandat dupa externarea din spital, telemedicina ofera solutii mult mai convenabile si de calitate.
Serviciile oferite de telemedicina
Telemedicina poate oferi un numar mare de servicii medicale. O lista scurta de afectiuni des intalnite pe care medicul le poate trata prin telemedicina cuprinde: alergii, afectiuni dermatologice, infectii respiratorii, dureri articulare, afectiuni oftalmologice, scaune diareice si multe altele. Persoanele care vor apela la serviciile telemedicinei, vor parcurge urmatorii pasi:
1. Se solicita o consultatie. Aceasta poate fi solicitata la orice ora, in orice zi. Un reprezentant al echipei confirma toate informatiile oferite, cum ar fi datele de contact, istoric medical si o scurta descriere a problemei actuale. Dupa toate acestea, persoana va intra in contact cu unul dintre medici, pentru consultatia solicitata.
2. Persoana primeste ingrijirea medicala. Aceasta beneficiaza de cat timp este nevoie pentru ca problema medicala sa fie solutionata cu un diagnostic si tratament.
3. Se obtine remediul. La sfarsitul consilierii, medicul ofera un tratament specific adaptat nevoii fiecarei persoane.
4. Persoana este monitorizata dupa consultatie. La 48 de ore de la consultatie, un specialist va contacta persoana pentru a se interesa de felul in care starea de sanatate evolueaza. Acesta va putea raspunde la intrebari si nelamuriri, aparute intre timp.
Se poate apela la serviciul de telemedicina atunci cand persoana are o problema de sanatate suparatoare, dar nu grava, atunci cand calatoreste cu familia, cand este nevoie de asistenta medicala, dupa orele de serviciu, in weekend sau concedii sau cand medicul de familie nu este disponibil.
In viitor, telemedicina va continua sa evolueze. Odata cu progresul rapid al tehnologiei, este posibil ca telemedicina sa devina si mai accesibila. Exista deja pe piata diferite dispozitive mobile, de la bratari la ceasuri inteligente, care monitorizeaza starea de sanatate a pacientului si le transmit in timp real medicului specialist.
Telemedicina in Romania
Firma TELIOS reprezinta cel mai bine domeniul telemedicinei, la noi in tara. Firma pune accent pe inovatie, dezvoltare si integritate si ofera servicii atat pentru persoane fizice, persoane care nu se pot deplasa, sau care nu doresc sa stea in salile de asteptare, cat si pentru firme. Misiunea companiei TELIOS este să ajute pacienții să-și controleze problemele de sănătate astfel încât să poată trăi mai bine.
Prin folosirea serviciilor TELIOS, sunt evitate perioadele lungi petrecute in salile de asteptare si datorita accesului rapid la informatii si medici specialisti, pacientul este mai bine informat, primeste servicii medicale de calitate si economiseste bani si timp.
Mediciii TELIOS ofera ajutor pentru un numar mare de afectiuni, atat telefonic cat si online. Pe langa solutionarea afectiunilor des intalnite cum ar fi cazurile de raceala, indigestie, afectiuni oculare sau interpretari de analize, firma TELIOS ofera si consultatii nutritionale pentru persoanele care doresc sa slabeasca in mod sanatos, dar si antrenor de fitness pentru cei care doresc sa-si modeleze corpul. Medicii TELIOS pun diagnostic si prescriu retete medicale pentru afectiunile de rutina, iar dupa aproximativ 48 ore de la consultatie, pacientul este contactat pentru a se verifica felul in care starea sa de sanatate a evoluat.
Sursa foto: Pexels