Naveta: Riscul de cancer si deces

naveta, cancer, boli cardiovasculare, deces, exercitiu fizic, activitate fizica, sedentarism

Naveta: Riscul de cancer si deces

Comparativ cu persoanele care se deplaseaza spre serviciu pe jos sau cu bicicleta, persoanele care conduc au o rata mai mare de dezvoltare a cancerului si de deces atat din cauze cardiovasculare, cat si din oricare alte cauze.


Acestea sunt rezultatele obtinute in urma unui studiu efectuat in Anglia si Tara Galilor, care a durat 25 de ani si a fost publicat in The Lancet Planetary Health.


Cercetatorii din Regatul Unit au urmarit peste 300,000 de navetisti intre anii 1991 si 2016. Acestia au folosit informatii provenite de la Studiul Longitudinal pentru Statistica Nationala UK, care la randul ei a colectat informatii provenite din diferite surse, cum ar fi recensamantul national efectuat o data la 10 ani si informatii referitoare la cazurile de cancer si numarul de decese.


Studiul a comparat naveta bazata pe “vehicule motorizate private”, transportul public, mersul pe jos si ciclismul, pentru a observa efectele acestora asupra incidentelor de cancer si mortalitate, mortalitate din cauze cardiovasculare si cea din oricare alte cauze.


Pentru acest studiu, cercetatorii au luat in calcul si alti factori care pot influenta sanatatea cum ar fi varsta, sexul si statutul socio-economic.


Aditional, acestia au facut modificarile necesare pentru a lua in considerare etnia, nivelul de educatie, accesul la vehicule de transport, densitatea populatiei, boli de lunga durata si anul in care persoana a intrat in studiu.


Rezultatele obtinute


In acest studiu, ciclistii au avut cele mai bune rezultate. Comparativ cu persoanele care au condus spre locul de munca, cele care au folosit bicicleta au avut o rata mai mica cu 11% de cancer si cu 16% o rata mai mica de deces din cauza cancerului. Mai mult decat atat, acestia au avut o rata mai mica cu 24% de deces din motive cardiovasculare si cu 20% rata mai mica de deces din toate cauzele posibile.


Comparativ cu sofatul spre locul de munca, mersul pe jos a fost asociat doar cu o reducere de 7% a ratei de diagnosticare cu cancer. Cu toate acestea, mersul pe jos nu a fost asociat cu nicio reducere semnificativa in ceea ce priveste rata de deces din cauze cardiovasculare sau cancer.


In ceea ce priveste mersul pe jos si numarul mic de beneficii comparativ cu sofatul, cercetatorii sunt de parere ca aceste rezultalte ar putea fi afectate de statutul socio-economic al persoanelor. Este posibil ca persoanele care au mers pe jos sa fi fost mai putin instarite decat persoanele care au sofat, ceea ce inseamna ca ar fi putut avea si o stare de sanatate mai precara.


Diferenta a fost mult mai clara insa intre persoanele care au facut naveta folosind trenul si persoanele care au sofat. Cele care au folosit trenul au avut o rata mai redusa de diagnosticare a cancerului cu 12%, o rata redusa cu 21% de deces din motive cardiovasculare si o rata redusa cu 10% de deces din toate cauzele.


Lipsa exercitiului fizic


Autorii studiului asociaza aceste rezultalte cu lipsa de exercitiu fizic si nu cu poluarea. Chiar daca poluarea poate fi mai ridicata in interiorul unui vehicul, ciclistii si pietonii inhaleaza o cantitate mai mare de poluanti din cauza ritmului ridicat al respiratiei.


Aditional, exercitiul fizic poate imbunatati sanatatea prin reducerea mortalitatii din orice cauza, reducerea bolilor cardiovasculare si a dezvoltarii cancerelor.


Pentru a sustine aceste teorii, autorii au citat diferite studii efectuate anterior, cum ar fi cel referitor la activitatea fizica si cel referitor la nivelul de poluare. Mai mult decat atat, acestia au mentionat si diferentele observate in propriul studiu, mai exact, faptul ca persoanele care au facut naveta folosind autobuzul nu au prezentat beneficii semnificative comparativ cu persoanele care au sofat.


Conform liderului acestuiu studiu, dr. Richard Patterson, din cadrul Universitatii Cambridge, unul dintre motivele acestor rezultate, in special diferenta dintre persoanele care folosesc trenul si cele care folosesc autobuzul, ar putea fi distanta parcursa pe jos. Statiile de autobuz tind sa fie mult mai multe si mai apropiate comparativ cu cele de tren, ceea ce rezulta intr-o activitate fizica mai redusa pentru persoanele care folosesc autobuzul.


Chiar daca studiul a avut cateva limitari, cum ar fi faptul ca acesta nu a luat in considerare dieta sau fumatul, cercetatorii mentioneaza ca aceste rezultate sunt in conformitate cu alte studii anterioare care au demonstrat beneficiile ciclismului si a mersului pe jos.

Acest articol este de natura informativa. despre-medicina.ro, proprietarul si colaboratorii sai nu pot fi considerati raspunzatori pentru niciun prejudiciu/pierdere de orice fel.

Surse:

The Lancet Planetary Health

Medical News Today

Sciencedaily

Pexels