Rolul comunicarii – Psihologia Comunicarii –

psihologia comunicarii, carte, ebook, comunicare, psihologie

Rolul comunicarii – Psihologia Comunicarii –

Comunicarea este un mecanism esential ce faciliteaza interactiunea si schimbul de informatii intre oameni. Este un fenomen complex ce implica transmiterea si receptionarea mesajelor, fie ele verbale sau nonverbale, in diverse medii si contexte.


La baza comunicarii sta dorinta de a transmite idei, emotii, ganduri sau informatii intre indivizi sau grupuri. Transmiterea de informatii poate fi realizatata atat prin vorbire, scriere, limbaj non-verbal (expresie faciala, gesturi, postura corporala), cat si prin intermediul tehnologiei moderne, cum ar fi mesaje online sau apeluri video.


Un aspect important al comunicarii il reprezinta capacitatea de a asculta si de a ințelege mesajul transmis. Ascultarea activa este o abilitate esentiala ce presupune concentrarea atenta asupra informatiilor oferite, manifestand interes si empatie pentru sentimentele si gandurile prezentate de cealalta persoana.


Intelegerea contextului este de asemenea cruciala in comunicare. Fiecare interactiune are loc intr-un anumit context social sau cultural, iar aceste elemente influenteaza modul in care mesajul este interpretat si receptionat. De exemplu, ce poate fi considerat acceptabil intr-o cultura, poate fi interpretat diferit in alta.

Recomandarea mea de carte – Psihologia Comunicarii


Una dintre cele mai bune carti pe care le-am citit despre acest subiect este intitulata Psihologia Comunicarii, redactata de catre psihologii Ivan Ognev si Vladimir Russev, care discuta despre comunicarea in sine si felul in care aceasta este construita.


Autorii intra in detaliu despre informatiile pe care le exprimam atat constient, cat si inconstient prin gesturi, mimica, pozitia corpului sau chiar intonatie, ceea ce poate duce la o receptivitate diferita a informatiei.


Aparitia barierelor sociale reprezinta un alt subiect abordat, intrucat acestea pot aparea destul de des din cauza deosebirilor dintre participanti, care pot fi de natura sociala, culturala, religioasa sau profesionala si care poate duce in cele din urma la lipsa unei intelegeri unitare a situatiei comunicarii.


Conform autorilor, vorbirea (care este metoda principala de comunicare) este intotdeauna acompaniata si de sisteme de semne nonverbale care includ sistemul vizual, acustic, tactil si olfactiv.


In ceea ce priveste latura interactiva a comunicarii, aceasta are scopul de a reflecta necesitatile unor activitati comune ale oamenilor, fiecare avand un rezultat specific. Cateva dintre aspectele motivelor pentru care omul interactioneaza cu altii, conform autorilor, includ castigul comun (cooperarea), castigul propriu (individualismul), maximizarea castigului altuia (altruismul) sau minimizarea castigului altuia (agresiunea).


Este important ca toate persoanele implicate intr-o interactiune sa cunoasca motivul pentru care aceasta a fost initiata, atat pentru a putea exprima mai usor ideile si rezultatele finale, cat si pentru a observa intentiile celorlalti participanti.


In concluzie


Comunicarea este o componenta esentiala a vietii noastre, avand un rol central in relatiile interpersonale, in mediul de lucru, in educatie si in toate aspectele societatii. Abilitatile de comunicare eficienta, precum si ascultarea activa, empatia si capacitatea de transmitere a mesajelor clare si concise, sunt esentiale pentru a construi relatii sanatoase si pentru a evita neintelegerile sau conflictele in interactiunile noastre zilnice.


Experienta autorilor, explicatiile clare si detaliate, scenariile create si exemplele date, fac ca Psihologia Comunicarii sa fie usor de inteles si reprezinta motivul principal pentru care o consider un “must read” pentru toti cei interesati de acest subiect!


Mai multe titluri si studii din domeniul Psihologie & Psihanaliza si Dezvoltare personala sunt disponibile in Libraria Digitala eBookuri.ro