Copiii si timpul petrecut in fata ecranului
Un studiu a analizat timpul petrecut de copii in fata ecranului si dezvoltarea abilitatilor lingvistice. Aceasta meta-analiza s-a realizat prin colectarea tuturor informatiilor oferite de studiile precedente, realizate intre anii 1960-2019.
Studiul intitulat “Asocierea Dintre Utilizarea Ecranului si Abilitatile Lingvistice ale Copilului, O Evaluare Sistematica si Meta-analiza”, a fost publicat in jurnalul JAMA Pediatrics.
Conform cercetatorilor, mai multe studii efectuate in trecut au descoperit un efect negativ al relatiei ecran – abilitati lingvistice si ca acesta meta-analiza este o compilatie a acelor studii.
Echipa a fost formata din cercetatori din cadrul Institutului de Cercetare al Spitalului de Copii Alberta – Universitatea din Calgary si cercetatori din cadrul Institutului de Cercetare al Spitalului de Copii Seattle – Universitatea din Washington.
Acestia au mentionat ca de-a lungul deceniilor, din ce in ce mai multi copii au inceput sa aiba acces la continut digital si ca in acelasi timp a crescut si perioada petrecuta in fata ecranelor.
Timpul petrecut in fata ecranelor a fost masurat in mai multe studii in termeni de cantitate si calitate.
Cantitatea
In ceea ce priveste timpul petrecut in fata unui ecran, cantitatea se refera la orele totale petrecute pe zi sau saptamana. Aceasta poate insemna vizionarea continutului digital intr-o maniera sedentara sau pasiva.
Autorii studiului au explicat ca acest tip de consum digital ar putea afecta negativ oportunitatile critice de invatare, printre care si dezvoltarea lingvistica.
Atunci cand copilul este in fata ecranului, acesta nu este expus schimbului verbal care ar putea promova dezvoltarea abilitatilor de comunicare. Cu alte cuvinte, copilul nu intretine o conversatie cu cineva. Acesta doar asculta si priveste.
Calitatea
Calitatea timpului petrecut in fata ecranului se refera la continutul educational sau co-vizionare – atunci cand copilul este alaturi de parinte sau alta persoana, care intretine o conversatie despre ce se intampla pe ecran. Anumite forme de continut media educational pot ajuta la dezvoltarea abilitatilor lingvistice ale copilului.
Cu toate acestea, autorii studului au mentionat ca exista multe reclame din partea acestor producatori de continut educational, care pretind ca pot creste capacitatea intelectuala a copiilor. Pentru aceste afirmatii, nu exista inca dovezi concrete.
Studiul efectuat si rezultatele acestuia
Pentru aceasta meta-analiza, cercetatorii au folosit 42 de studii efectuate intre anii 1960-2019, care au analizat relatia ecran – abilitati lingvistice. In toate studiile selectate, copiii participanti au avut mai putin de 12 ani.
Cercetatorii au analizat rezultatele evaluarilor limbajului preverbal, receptiv si expresiv. Pentru fiecare studiu, acestia au notat felul in care a fost creat, varsta participantilor, sexul, anul publicarii si valorile cantitative si calitatitve de vizionare.
Un numar total de 18,905 participanti au fost inclusi in cele 42 de studii. Varsta medie la care a fost masurat timpul petrecut in fata ecranului a fost de 35.7 luni, iar pentru evaluarea abilitatilor lingvistice, varsta medie a fost de 44.4 luni. In cee a ce priveste sexul participantilor, acesta a fost aproape egal (50,2% copii au fost de gen masculin).
Copiii care au avut mai multe ore petrecute in fata unui ecran au avut abilitati lingvistice mai scazute.
Calitatea mai buna a continutului prezentat, inclusiv programele educationale si co-vizionarea, au fost asociate cu abilitati lingvistice mai bune. Acest lucru a fost valabil si pentru copiii care au inceput mai tarziu in viata sa vizioneze continut digital in fata unui ecran.
Concluziile autorilor si recomandari
Deoarece studiul a fost efectuat in Statele Unite ale Americii, cercetatorii au comparat rezultatele obtinute cu recomandarile Academiei Americane de Pediatrie. Aceasta recomanda sa nu existe expunere la ecran inainte de varsta de 18 luni, iar in cazul copiilor cu varsta de 2-5 ani, acestia ar trebui sa vizioneze cel mult o ora de continut de inalta calitate, pe zi.
Cercetatorii au mentionat ca “rezultatele acestei meta-analize sustin recomandarile pediatrice de limitare a duratei de expunere a copilului la ecran, de a alege programe de inalta calitate si de co-vizualizare atunci cand este posibil.”
“O cantitate mai mare de utilizare a ecranului, adica mai multe ore pe zi sau saptamana, a fost asociata negativ cu abilitatile lingvistice ale copilului, in timp ce calitatea mai buna a fost asociata pozitiv.”
Chiar daca vizionarea continutului educational si co-vizionarea prezinta beneficii, echipa de cercetatori recomanda totusi moderatie.
Acest articol este de natura informativa. despre-medicina.ro, proprietarul si colaboratorii sai nu pot fi considerati raspunzatori pentru niciun prejudiciu/pierdere de orice fel.
Sursa: