Despre medicina

Informatii si stiri medicale

Axarea pe momentele negative poate afecta sanatatea mintala

Axarea permanenta pe momentele negative din viata de zi cu zi, poate avea un impact de lunga durata asupra sanatatii mintale.
terapia mindfulness, itherapy bucuresti, itherapy romania, sanatate mintala

Sursa: Pexels

Cu cat creierul retine mai mult timp evenimentele negative intamplate recent, oricat de mici ar fi ele, cu atat mai mult creste probabilitatea ca acesta sa ignore experientele pozitive care ar putea sa apara.

Acest fenomen a fost analizat de catre Nikki A. Puccetti, Stacey  M. Schaefer si multi altii, care au concluzionat ca acest dezechilibru poate avea un impact de lunga durata asupra sanatatii mintale.

Studiul a fost publicat in anul 2021 in Jurnalul de Neurostiinta [1].

Conform autorului principal al acestui studiu, Nikki Pucetti, Ph.D in cadrul departamentului de psihologie al Universitatii din Miami – “Aceste evenimente pot fi atat de minore incat unele persoane nici nu le iau in considerare cum ar fi varsarea cestii de cafea sau citirea unui e-mail mai putin flatant, ele putand impiedica insa la unele persoane bucuria oferita de alte reusite sau momente fericite.”

Un alt exemplu bun al acestei probleme poate fi dat si de scenariul in care persoana in cauza a primit laude de la 5 persoane, dar a 6 a a spus ca nu a fost impresionata, acea singura remarca eclipsand pe toate celelalte pozitive.

Odata cu trecerea timpului, aceasta axare pe negativ poate afecta semnificativ sanatatea mintala si poate chiar schimba intr-o anumita masura si felul in care sunt percepute toate evenimentele din viata.

Cum a fost efectuat studiul?

Studiul a analizat datele a 52 de persoane care au fost inrolate intr-un alt studiu mult mai mare, menit sa afle de ce unele persoane prezinta o stare de sanatate mai buna la varsta mijlocie decat alte persoane de aceeasi varsta.

Cercetatorii au comparat datele primite de la auto-evaluari psihologice dar si scanari provenite de la teste imagistice de tip RMN efectuate in timp ce participantii priveau imagini pozitive, negative si neutre.

Conform doamnei Puccetii, atentia cercetatorilor a fost pusa pe amigdala cerebrala, aceasta fiind o parte a creierului asociata cu emotii si sentimente, in special frica si mania sau furia.

Participantii care au avut amigdala cerebrala activa mai mult timp atunci cand priveau imaginile negative au raportat o stare de bine mai mica atat din punct de vedere psihologic cat si general.

Pe cealalta parte insa, participantii care au avut o activitate mai mica a amigdalei cerebrale au prezentat rezultate total opuse, acestia avand o perspectiva mult mai pozitiva asupra vietii, chiar daca axarea pe reactiile negative au fost mai scurte cu doar cateva secunde.

Potentialele efecte negative de lunga durata

Chiar daca deranjul poate fi de scurta durata, axarea pe acest fenomen timp indelungat poate antrena creierul sa mentina acest tip de perseverenta si pe viitor.

Odata cu trecerea timpului este posibil ca persoana in cauza sa prezinte o amigdala cerebrala hiperactiva, fapt care poate duce la prezentarea mai multor stari si raspunsuri emotionale, acestea din urma putand creste semnificativ nivelul de stres.

Daca stresul este mentinut timp indelungat si nu este tratat atunci exista riscul ca acesta sa se cronicizeze si sa creasca mai departe riscul de dezvoltare a depresiei, a anxietatii, a tulburarilor de somn si chiar a afectiunilor cardiovasculare si a sindromului metabolic.

Tratarea situatiei

Conform unui studiu publicat in 2014 [2] care a analizat beneficiile meditatiei mindfulness, aceasta forma de terapie poate reduce axarea pe gandurile negative, ajutand la recunoasterea momentelor pozitive aflate in prezent.

Aceasta forma de terapie si multe altele pot fi obtinute si in Romania de catre specialisti in domeniul psihoterapiei cum ar fi cei de la iTherapy, serviciile oferite putand fi realizate si online. iTherapy este prima platforma din Romania care ofera servicii integrate de psihoterapie, nutritie si mindfulness – atat online cat si la cabinetul din Bucuresti.

Atingerea starii de mindfulness se poate realiza prin mai multe metode, in functie de fiecare caz in parte. De la meditatie la scrierea intr-un jurnal, plimbatul pe strada si multe altele, optiunile disponibile sunt numeroase.

Deoarece sanatatea mintala este la fel de importanta ca cea fizica, axarea pe elementele pozitive din propria viata poate reprezenta unul dintre pasii facuti spre o viata mai frumoasa si mai sanatoasa.

Referinte:

  1. The Journal of Neuroscience
  2. Journal of Spirituality in Mental Health