Realizarea echilibrului viata-serviciu
Majoritatea persoanelor jongleaza obligatiile profesionale cu responsabilitatile familiale si cele de relatie. Din cauza acestui stil de viata, nu este surprinzator ca multe dintre aceste persoane prezinta un anumit nivel de stres.
In graba lor de a “termina totul” atat la birou, cat si acasa, lumea uita ca odata cu cresterea nivelului de stres scade productivitatea si concentrarea. Acestea, la randul lor, produc depresie, irascibilitate si dauneaza intr-un final vietii profesionale si celei familiale.
Odata cu trecerea timpului, stresul poate slabi si sistemul imunitar, ceea ce face ca persoana sa fie mai susceptibila la diferite afectiuni care pot varia de la simple raceli, la dureri lombare si chiar la boli cardiovasculare.
Cuvantul cheie cand vine vorba de stres este “echilibru”, intrucat exista totusi o nevoie de stres minor pentru a urgenta anumite obiective si pentru a ajuta la obtinerea performantelor optime.
Atingerea acestui echilibru reprezinta un beneficiu nu doar pentru persoana implicata, ci si pentru angajatori. Atunci cand angajatii duc o viata echilibrata si sunt fericiti, acestia sunt mai productivi, mai implicati si sunt mult mai probabili sa ramana la locul de munca.
Echilibrul trebuie mentinut de angajator si angajat
Motivul acestei cresteri in productivitate este simplu. Cand o persoana isi petrece majoritatea zilelor efectuand activitati legate de munca si simte ca neglijeaza alte aspecte importante din viata, atunci apare ca rezultat stresul si nefericirea. Un angajat care nu are destul timp pentru auto-ingrijire, in cele din urma devine un angajat nemultumit cu productivitate scazuta.
Desigur, exista si alte motive pentru o productivitate scazuta sau pentru dorinta angajatului de a cauta un alt loc de munca. Adesea aceasta se rezuma la probleme economice. Am auzit destul de des zicala “minim pe economie? minim de munca!”, dar nu vom discuta despre acest aspect in articolul actual.
Deoarece multi angajati prezinta o nevoie de a atinge anumite obiective personale, profesionale sau economice, echilibrul viata-serviciu poate fi greu de atins. Angajatorii pot ajuta la atingerea acestuia prin introducerea unor noi actiuni, asteptari si politici la locul de munca. Cateva exemple ar fi: program flexibil, acordarea unui timp acceptabil pentru finalizarea obiectivelor, comunicare mai buna si chiar sponsorizarea evenimentelor si activitatilor familiale.
Cu toate acestea, atingerea echilibrului necesar nu reprezinta un obiectiv doar pentru firme si companii. Fiecare persoana in parte trebuie sa isi modeleze propria viata pentru a evita stresul si suprasolicitarea. Cei de la Forbes au mentionat acum ceva timp cateva sugestii pentru a ajuta la mentinerea sau obtinerea acestui echilibru.
Realizarea echilibrului pe plan personal
Prima sugestie a fost legata de perfectionism. Un numar mare de persoane dezvolta tendinte perfectioniste inca din tinerete, dar atunci cand obligatiile vietii sunt limitate doar la scoala, hobby si poate vreun loc de munca “after-school”, perfectionismul este usor de mentinut. Toate acestea se schimba insa odata ajunsi la varsta adulta, intrucat viata tinde sa devina mult mai complicata.
Odata cu promovarea la locul de munca si inmultirea familiei, responsabilitatile cresc de la o zi la alta. Din acest motiv perfectionismul poate deveni greu de atins, ceea ce inseamna ca daca nu este intrerupt, incercarile continue pot duce in cele din urma la un comportament obsesiv si distructiv. Pentru a evita sindromul burnout si alte afectiuni negative, este recomandata renuntarea la perfectionism.
O alta sugestie ar fi deconectarea. Cu toate ca tehnologia curenta a imbunatatit viata in mai multe aspecte, aceasta a creat si ideea de accesibilitate continua. Ziua de lucru pare ca nu se termina niciodata atunci cand persoana primeste notificari de la grupul de angajati din care face parte, de la sefi sau chiar de la clienti.
Este recomandat sa existe momente in zi dedicate doar familiei sau momentului in sine. Ar trebui evitate mesajele in timpul vizionarii unui film, e-mailuri trimise atunci cand persoana este afara cu copiii s.a.m.d.
Acest lucru este si mai greu de realizat daca persoana lucreaza pentru sine si/sau daca lucreaza de acasa, deoarece poate fi greu de impartit si diferentiat timpul de lucru cu timpul liber. Majoritatea persoanelor in aceasta postura, dar si cele care sunt angajate, stabilesc o ora anume dupa care nu mai sunt disponibili atat online, cat si la telefon. Acel timp este dedicat familiei, prietenilor si activitatilor personale.
Exercitiul si meditatia
Acestea sunt activitati foarte importante si ar trebui sa faca parte din viata tuturor. Chiar si atunci cand o persoana este extrem de ocupata, aceasta isi face timp pentru elementele cruciale din viata. Se duce la toaleta, mananca, doarme. Cu toate acestea, unul dintre aceste elemente cruciale – exercitiul – este primul care dispare din agenda, atunci cand nu exista destul timp de impartit.
Exercitiul este eficient la reducerea stresului. Acesta poate amplifica starea de bine si poate pune unele persoane si intr-o stare meditativa. Este recomandata dedicarea unei portiuni din timpul saptamanal pentru activitati de auto-ingrijire, fie ele sport, yoga sau meditatie. Chiar si atunci cand nu este destul timp, putin exerctiu este mult mai benefic decat deloc. Atunci cand vine vorba de echilibru, nu trebuie ca totul sa fie dus la finalizare pentru a atinge scopul dorit.
Acestea sunt cateva sugestii pentru viata personala si de acasa. Pentru viata de la serviciu insa, unele sugestii ar putea sa difere in functie de domeniul in care opereaza compania.
Realizarea unui echilibru la locul de munca
In primul rand, este nevoie de stabilirea unor obiective realiste. Se poate incepe prin impartirea unei sarcini majore in sarcini mai mici. Atingerea acestor obiective ajuta persoana sa simta un sens de control si reusita. Cu cat cineva are mai mult control asupra muncii depuse, cu atat mai mult scade stresul. Din acest motiv este necesara stabilirea termenelor de finalizare si cantitatea de munca dupa criterii realiste.
In al doilea rand, persoana trebuie sa fie eficienta cu timpul petrecut la locul de munca. Atunci cand este amanata executarea unei sarcini, aceasta tinde sa creasca in minte, devenind in cele din urma un tel imposibil de finalizat. Este recomandat ca atunci cand obiectul principal este impartit in sarcini mai mici, sa se inceapa cu cel mai important dintre ele. Daca persoana se simte coplesita de sarcini care nu sunt necesare, aceasta poate incerca sa discute cu superiorii sai pentru a schimba cumva structura si tiparul sarcinilor.
Programul flexibil? In prezent, din ce in ce mai multe companii adopta ideea de ore flexibile. In functie de domeniul muncii in care opereaza, este posibil ca firma sa acorde ore flexibile sau chiar munca la domiciliu.
Comunicare eficienta. Onestitatea este recomandata atat cu colegii, cat si cu superiorii. Daca exista nelamuriri sau neplaceri legate de anumite aspecte, este recomandata incercarea de comunicare a acestora cu superiorii. Un lucru la fel de important este ca persoana nu doar “sa se planga”, ci sa si sugereze alternative la problemele intampinate.
Progres treptat
Nu cred ca exista o persoana care nu si-a dorit pana acum sa schimbe ceva in propria viata si care cel mai adesea a inceput din prima cu maximum de efort (de la 0 la 100 din prima).
Toti care au incercat sa efectueze din prima o schimbare completa, au observat cat de grea este tranzitia si cat de greu este de mentinut.
Ideea este de a incepe cu schimbari mici. Daca totul se simte bine si pare realizabil atunci se poate adauga treptat si altele. Nu se poate trai si experimenta un stil de viata nou intr-o singura zi.
Surse: