Comportamentul nepoliticos la locul de munca

comportament nepoliticos, comportament agresiv, probleme profeisonale, probleme la locul de munca, stres, stres profesional

Comportamentul nepoliticos la locul de munca

Comportamentul nepoliticos reprezinta o forma de conduita foarte des intalnita in domeniul profesional, fapt care poate afecta negativ atat performanta angajatilor cat si abilitatea lor de a lua decizii corecte.


Studiul a fost publicat in Jurnalul de Psihologie Aplicata [1] si a fost realizat in urma colaborarii dintre Universitatea Carnegie Mellon, Universitatea din Florida, Spitalul Universitar Thomas Jefferson, Universitatea din Maryland si Serviciile Envision Physician.


Obiectivul studiului a fost de a examina impactul comportamentului nepoliticos asupra deciziilor critice prin analizarea efectului de “ancorare”, fenomen care se refera la tendinta unei persoane de a se fixa pe o singura sursa de informare.


Conform liderului acestui studiu si membru al Laboratorului de Cercetare a Conflictelor si a Colaborarii, Binyamin Cooper – “Chiar daca insultele minore sau alte forme de comportament nepoliticos pot parea relativ inofensive comparativ cu alte forme de agresiune, descoperirile noastre sugereaza ca acestea pot avea totusi consecinte destul de severe. Cercetarile noastre au aratat ca aceste comportamente pot avea un efect negativ chiar daca sunt doar observate si nu simtite direct.”


Acesta a continuat- “Sa luam ca exemplu un medic care intra in contact pentru prima data un pacient, iar un membru de familie mentioneaza ca este posibil sa fi avut un infarct de miocard. Descoperirile noastre sugereaza ca medicul ar fi mai predispus sa ia in considerare diagnosticul de infarct, chiar si incorect, daca acesta ar fi observat pe drum un conflict intre doua persoane.”


Realizarea studiului


Pentru a ajunge la aceste rezultate, cercetatorii au rugat rezidentii sectiilor de anestezie sa participe la o simulare folosind modele anatomice umane de dimensiuni reale, simularea fiind creata in asa fel incat sa sugereze ca modelul ar suferi de o reactie alergica la medicamentele administrate, aceasta sursa de informare reprezentand astfel “ancora”.


Inainte de inceperea simularii insa, jumatate dintre rezidenti au observat un schimb de replici dure intre medic si instructor in timp ce cealalta jumatate a fost expusa doar unei conversatii neutre.


Cand starea pacientului a inceput sa se deterioreze, rezidentii care au fost expusi la discutia nepoliticoasa au fost mai predispusi sa puna diagnostic de soc anafilactic, cand in realitate pacientul prezenta sangerare interna, fapt care a rezultat in aplicarea ingrijilor gresite.


Studiul realizat a evidentiat faptul ca nesimtirea, obraznicia sau oricare alte aspecte negative care pot intra intr-un comportament nepoliticos au acest efect datorita amplificarii altor sentimente negative cum ar fi irascibilitatea sau stresul, sentimente care cresc la randul lor tendinta de a axare pe “ancore de informatii”.


Pe langa scenariul medical, cercetatorii au testat aceste efecte si in alte cadre total diferite, cum ar fi cel de negociere sau cel de efectuare a activitatilor generale bazate pe judecata.


Apel la organizatii si manageri


In urma demonstrarii ca intrarea in contact cu un astfel de comportament poate duce la fenomenul de ancorare, autorii studiului au dorit sa faca un apel la organizatii si la manageri pentru a reduce nivelul de nepolitete intre angajati, in special in domeniile in care astfel de decizii pot avea consecinte majore.


Una dintre optiunile la care acestia pot apela este folosirea perspectivei profesionale din ambele puncte de vedere, persoanele in cauza avand astfel cunostinte despre posibilele probleme care ar putea sa apara, evitand astfel axarea doar pe propria persoana si experienta.


De exemplu – “Daca stii ca exista o posibilitate ca persoana a doua sa eticheteze gresit documentul tau datorita fluxului ridicat de munca pe care il are, atunci poti lua masuri din timp pentru a preveni aceasta problema prin mentionarea in clar a etichetarii.”


Fiind constient de volumul de lucru al colegilor si luand in considerare acest factor poate duce la o reducere a cazurilor de conflict intre angajati.


Asigurarea ca mediul de lucru nu este unul toxic sau stresant ar trebui sa fie una dintre principalele responsabilitati ale companiilor cu privire la angajatii sai.

Acest articol este de natura informativa. despre-medicina.ro, proprietarul si colaboratorii sai nu pot fi considerati raspunzatori pentru niciun prejudiciu/pierdere de orice fel.

Referinte:

  1. APA PsycArticles
  2. Eurekalert